Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 otwiera klasę gimnazjalną z programem MYP tj. Middle Years Programme w roku szkolnym 2016/2017 z inicjatywy Pani Dyrektor mgr Haliny Pasternak i we współpracy z Gronem Pedagogicznym. Szkoła będzie starać się o nadanie tytułu szkoły kandydackiej, a następnie o akredytację organizacji IB.
MYP to program czteroletni obejmujący trzy lata gimnazjum oraz pierwszą klasę liceum tzw. klasę pre-IB, który umożliwia uczniom kontynuację nauki w klasie IB oraz zapewnia ciągłość przygotowania do programu Matury Międzynarodowej. Uczniowie mogą kontynuować naukę w polskim liceum i przygotowywać się do polskiej matury.
MYP nie skupia się na konkretnym systemie czy programie nauczania, ale jego celem nadrzędnym jest rozwój uczniów. MYP dopuszcza narodowy program nauczania, a uczniowie po ukończeniu trzech lat gimnazjum zdają polski egzamin gimnazjalny. Jest to poszerzenie polskiej podstawy programowej gimnazjum dwujęzycznego oraz klasy pre-IB liceum o treści zalecane w Middle Years Programme. Ponadto, jest to nauczanie holistyczne, kładące nacisk na rozwijanie świadomości międzykulturowej, komunikacji, odpowiedzialności uczniów za własną naukę, krytyczne myślenia oraz poszukiwania i badania związków miedzy dziedzinami wiedzy.
MYP to osiem grup przedmiotowych, a wszystkie polskie przedmioty należą do tych grup. Przedmioty w większości będą nauczane dwujęzycznie, czyli z wykorzystaniem języka angielskiego. Uczniowie zdają polski egzamin gimnazjalny. Możliwe jest również zdawanie zewnętrznie ocenianego egzaminu MYP. Decyzję o zdawaniu egzaminu lub poprzestaniu na polskim egzaminie gimnazjalnym podejmuje szkoła.
Ponadto, uczniowie przygotowują indywidulanie projekt edukacyjny w języku angielskim pod kierunkiem nauczyciela, który stanowi swoiste podsumowanie nauki w MYP. Temat projektu uczeń wybiera sam i jest on zgodny z jego zainteresowaniami czy pasjami. Może nim być np. eksperyment naukowy, praca twórcza, przedsięwzięcie biznesowe czy utwór literacki. Uczniowie gimnazjum będą brać czynny udział w działaniach wolontariatu jako niezbędnego składnika MYP.
MYP skupia się na nauczaniu praktycznym poprzez wykonywanie prac badawczych, eksperymentów, a ponadto korelacji międzyprzedmiotowej.