II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Tarnowskiego
Zajęcia WDŻ
Program nauczania WDŻ w II Liceum Ogólnokształcącym:
ZASADY ORGANIZACJI ZAJĘĆ WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE W II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM
IM. HETMANA JANA TARNOWSKIEGO W TARNOWIE
I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE
- Zajęcia edukacyjne wychowanie do życia w rodzinie, zwane dalej zajęcia wdż,realizowane są w wymiarze 14 godzin w roku szkolnym, w tym po 5 godzin z podziałem na grupę dziewcząt i chłopców.
- Zajęcia wdż prowadzone są w wymiarze 1 godzina tygodniowo w I lub II semestrze danego roku szkolnego.
- Zajęcia wdż są obowiązkowe dla każdego ucznia, chyba że rodzic (prawny opiekun) ucznia lub pełnoletni uczeń złoży Dyrektorowi szkoły pisemną rezygnację z udziału w zajęciach wdż w danym roku szkolnym.
- Oświadczenia o rezygnacji z zajęć przekazywane są do wychowawcy klasy. (Załącznik nr 1)
- W każdym roku szkolnym, przed przystąpieniem do realizacji zajęć wdż, nauczyciel prowadzący zajęcia jest zobowiązany do przedstawienia rodzicom / opiekunom / pełnoletnim uczniom, pełnej informacji o celach i treściach realizowanego programu nauczania, podręcznikach szkolnych oraz środkach dydaktycznych.
II. ZASADY DOKUMENTOWANIA ZAJĘĆ WDŻ
- Realizacja zajęć wdż i frekwencja potwierdzona jest w e-dzienniku, zgodnie z przyjętymi w szkole zasadami.
- Na początku roku szkolnego wychowawca klasy zaznacza w dzienniku grupę osób, biorących udział w lekcjach. W przypadku złożenia przez rodzica / prawnego opiekuna lub pełnoletniego ucznia pisemnej rezygnacji z udziału w zajęciach wdż, wychowawca niezwłocznie odnotowuje ten fakt w dzienniku.
- Oświadczenia rodziców / prawnych opiekunów lub pełnoletnich uczniów o udziale bądź rezygnacji w zajęciach wdż, wychowawca klasy przekazuje do Dyrektora szkoły, gdzie są przechowywane.
- Zajęcia wdż nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję do klasy programowo wyższej, ani na ukończenie szkoły.
- Prowadzący zajęcia wdż, w zakładce oceny śródroczne i roczne zapisuje uczniom, którzy uczestniczyli w zajęciach - “uczestniczył” / “uczestniczyła”.
III. METODY PRACY, POMOCE DYDAKTYCZNE
- Efektywność zajęć wychowania do życia w rodzinie jest uwarunkowana dobrym przygotowaniem w zakresie realizacji treści programowych i sposobu ich przekazywania.
- Odpowiedni zestaw metod, form i technik pracy ma na celu wyzwolić zaangażowanie i aktywność uczniów.
- Uczniom zapewnia się możliwość czynnego uczestnictwa w zajęciach, konfrontowania swoich poglądów, wypowiadania w sposób swobodny opinii, a także wyrażania ekspresji i przeżyć.
- Pomoce wykorzystywane podczas zajęć:
- filmy (Cykl filmów “Zakochanie i co dalej”, “Anoreksja i bulimia”, “Człowiek na piątkę”);
- prezentacje multimedialne dołączone do scenariuszy lekcji „Wędrując ku dorosłości”;
- plansze edukacyjne - “Płodność człowieka”;
- przewodniki - “Bioetyka dla młodych”, “Naturalne planowanie rodziny”.