II Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Jana Tarnowskiego

Collaborative Sciences Project

2 lutego 2024 r. uczniowie klasy 3C przedstawiali efekty swoich prac eksperymentalnych w ramach Collaborative Sciences Project.  Jest to interdyscyplinarny projekt naukowy z przedmiotów należących do grupy science, czyli chemii, biologii i fizyki. Jest on obowiązkowo realizowany w programie IB. W ramach tego projektu, uczniowie wybierają jedno wspólne zagadnienie, a następnie badają ten wątek na wybranym przedmiocie z grupy science. W tym roku tematem łączącym chemię, biologię i fizykę były zwierzęta

Uczniowie, którzy zdecydowali się przeprowadzić eksperyment biologiczny mieli okazję rozwijać zainteresowania sportowe lub związane ze swoimi pupilami. Kilka uczennic przygotowało prezentację dotyczącą wpływu środków higieny lub do makijażu na skórkę banana, która służyła za model skóry.

W przypadku projektu z fizyki o nazwie “The power of legs” uczniowie badali siłę i moc związaną z nogami człowieka. Do eksperymentu użyli siły własnych nóg, wykonując skoki z różnych stopni drabiny. Rozbudowane wzory fizyczne, które nieco straszą niektórych w swej teorii mogły zostać wcielone w życie i posłużyć do obliczeń w praktyce.

Grupa chemiczna w projekcie pod tytułem “Chemical animals” opracowała i przeprowadziła na żywo szereg eksperymentów chemicznych związanych w różnorodny sposób ze zwierzętami. Były to m.in. chemiczny kameleon, rafa koralowa, ikra, pasta dla słonia, węże Faraona, chemiczna meduza czy też świetliki.

Praca zespołowa obejmowała planowanie, przeprowadzanie eksperymentów, analizę danych i wspólną prezentację wyników. Uczestnikami tego naukowego wydarzenia byli uczniowie klas 1C, 2C, 3C ich rodzice, nauczyciele oraz Dyrekcja.